בעמוד זה: אתם מכירים את התרחיש הזה: המבחן הפסיכומטרי מאחוריכם, התוצאות הגיעו, והן קובעות אם עברתם או נכשלתם, או שהשגתם ציון, למשל, של 64, ואתם מנסים להבין מה זה אומר. במאמר זה נסקור את האופן בו מבוצע חישוב ציון פסיכומטרי, וכיצד ניתן להבין מהי המשמעות האמיתית של התוצאה.

חישוב ציון פסיכומטרי: איך זה עובד

התוצאה שלכם

הציון הגולמי הוא סכום כל התשובות הנכונות שלכם. אז אם יש לכם שבע תשובות נכונות מתוך עשר שאלות, הציון הגולמי שלכם הוא 7/10. האחוז שלכם יהיה מספר התשובות הנכונות נגד כל השאלות, ובמקרה זה, שבעים אחוזים.

אחד הדברים שאנחנו עובדים עליהם במהלך הכנה לפסיכומטרי הוא בדיוק זה: התרגול לקראת השגת התשובות המרביות בכל פרק של המבחן.

דיוק האחוז הוא מספר השאלות שעניתם עליהן נכון, כנגד מספר השאלות שניסיתם לענות עליהן. באמצעות הנתונים שהסברתי, שבע תשובות נכונות מתוך שמונה ניסיונות, פירושן 88%. חישוב ציון פסיכומטרי מציג ציונים באחוזים המתייחסים למהירות בה עניתם על השאלות, לעומת הדיוק בתשובות.

ציוני השוואה או במילים אחרות: לעולם, אבל לעולם, אל תשוו את הציונים שלכם לאחרים

ציון גולמי פירושו האופן שבו אתם משיגים ביצועים, והוא מעניק את התמונה המלאה של האיכות האמיתית של הציון שלכם. לכן אין שום טעם להשוות את הציון שהשגתם במבחן, לציונים שהחברים שלכם השיגו.

וסתם כדי שתבינו על מה אני מדברת: לאיינשטיין היה ציון של 160 במבחן פסיכומטרי. אתם יכולים להשיג יותר. כלומר, אם תאמינו בעצמכם, ואם תתכוננו היטב.

ציון מדויק

ציון מדויק הוא מדד של מהירות ודיוק. כלומר, כמה ניסיונות לשאלות יש לכם, וכמה מהר עניתם על השאלות האלו. חישוב ציון פסיכומטרי נפרש על פני שלוש קטגוריות של מידע: מספר ניסיונות לכל שלב במבחן, מספר הניסיונות לכל השאלות במבחן, ושיעורי ההצלחה שלכם, המהווים את המספר הכולל של שאלות שעליהן עניתם כראוי, לחלק למספר הניסיונות.

השגיאה הסטנדרטית של המדידה (SE m) היא מדד של טווח התוצאות שהיו לכם אם עברתם מבחן פסיכומטרי שוב ושוב והשגתם את אותה תוצאה, או טווח קרוב של אותה תוצאה.

ציון סטאנין

ציון סטאנין הוא קנה מידה סטנדרטי לחישוב ציון פסיכומטרי ושקלול התוצאות שלכם. סטאנין מייצג תשע סטנדרטי, והסקאלה היא סולם של תשע נקודות, כאשר שבע, שמונה ותשע הם מעל הממוצע, ארבע חמש ושש הם ממוצע, ואחד, שניים ושלוש נחשבים לתחתית הממוצע.

הציון החציוני הוא חמש, אז אם יש לכם ציון מעל או מתחת, תוכלו להבין לאיזו נקודה הגעתם יחסית לקנה המידה שנחשב ל'ציון עובר'. סטייה סטנדרטית מראה עד כמה התוצאות מתפשטות מהממוצע. תוצאות במבחן המילולי הכללי מצביעות על ציון גולמי, וחישוב ציון פסיכומטרי כולל את הסטאנין ואת הציון באחוזים, המציג את הניקוד המדויק.

צריכים עזרה בפסיכומטרי?